Elsbeth Fontein
Illustrator
Peter Van Harmelen
Amsterdam: Zirkoon, 2005
26 p. : ill.
90-5247-330-7

Gelegenheidsversjes, het is geen gemakkelijk genre. Voor je het weet, barst zo'n versje van de clichés. Daar weet deze bundel gelukkig aan te ontsnappen. Dat komt vooral doordat de auteur koos voor herkenbare gevoelens en gedachten van kinderen van vandaag, kinderen die ongeduldig wachten op de grote dag, nieuwsgierig zijn naar wat er in de pakjes zit, apetrots zijn met hun nieuwe fiets of er niets aan vinden geen enkel spelletje te winnen op hun eigen verjaardag. In enkele versjes weet de auteur de lezer te verrassen met originele vondsten, schept ze een bijzondere sfeer of bekoort ze door de klanken. 'Uitnodiging' bijvoorbeeld speelt een leuk spel met cijfers en taart: "Toto wordt zeven. / Waar is de zes dan gebleven?/ De zes moet worden ingepikt, / opgegeten en doorgeslikt. / De zes dat is een tovertaart, / met een drakenkop en een chocostaart." 'Ochtend' opent origineel: "De ochtend is nog van de nacht." Het stille wachten voel je in het ritme en de klank. In 'Zevenmijlslaarzen' w…Lees verder
Gedichtjes waarin alle aspecten van jarig zijn aan bod komen zoals de spanning de avond tevoren, het lange wachten als het nog een paar weken duurt, zou het gevraagde cadeautje er wel zijn, spelletjes spelen en de jarige verliest telkens, raden wat er in het ingepakte cadeau zit, het cadeautje waar zo naar verlangd is. De thema’s van de gedichten blijven dicht bij de verjaardag zelf en zijn heel herkenbaar voor jonge kinderen. De meeste gedichtjes rijmen niet bij iedere zin, maar om en om of slechts bij een paar zinnen. Ondanks dat de zinslengte binnen een gedichtje afwisselend lang/kort is, lezen ze lekker voor en lopen ze goed door. Bij ieder gedicht staat een aparte illustratie die de inhoud van het gedicht verbeeldt. De (aanstaande) jarige staat er zoet op met veel speelgoed dat tot leven lijkt te komen. De tekeningen zijn gemaakt met aquarelverf, de lijnen getekend met inkt. Het kleurenpalet is zacht. Een gedichtenboek met een vrolijk thema, vrolijke gedichten en vrolijke tekenin…Lees verder